Na Grenlandu otkrivene ajkule koje žive do 400 godina

Grenlandske ajkule mogu da žive do 400 godina i ubrajaju se u grupu životinja sa najdužim životnim vekom na svetu. Neke od njih su rođene u 17. veku dok je u Evropi buktao rat 30-ih godina, a u Francuskoj vladao kralj Luj XIV. Istraživači sa Univerziteta u Kopenhagenu, Instituta prirodnih resursa na Grenlandu, Danskog nacionalnog akvarijuma i sa Arktik Univerziteta u Norveškoj oformili su ekipu istraživača na čijem čelu se nalazi Julius Nilsen.
Grenlandske ajkule, ili naučno rečeno Somniosus microcephalus, nastanjene su u svim vodama severnog Atlantika i odlaze dalje do severa više nego bilo koji drugi tipovi ove vrste. Odrasle mogu da dosegnu dužinu do pet metara i rastu veoma sporo, oko jedan centimetar za godinu dana, što je dovoljno da dostignu zrelost u 150-oj godini života. Veoma malo se zna o njihovoj biologiji, ali prema istraživačima, veoma spor tempo rasta razlog je njihove dugovečnosti. Da bi odredili prosečnu starost ovih ajkula, istraživači su upotrebili radiokarbonsku tehniku. Tako su analizirali očna sočiva kod 28 ženki uhvaćenih duž jedne oblasti, u periodu između 2010. i 2013. godine. Najstarija grupa imala je između 335 i 392 godine i dostizale su dužinu između 4,93 i 5,02 metra, a ostale su bile mlađe i imale su u proseku 272 godine. Za vreme jednog ljudskog veka ove ajkule su tek u prvoj mladosti, a žive 2 puta duže od drugih životinja za koje se do sada smatralo da imaju najduži životni vek: od kitova koji u proseku žive 200 godina, nekih kornjača koje žive oko 170 godina. Ipak, postoje beskičmenjaci koji žive još više od jestivih školjki: najstariji uzorak koji je otkriven u okeanu napunio je 507 godina.
Otkrivanje neobične dugovečnosti ovih ajkula bilo je iznenađenje za istraživače. Ove životinje su zabeležene u naučnim knjigama još krajem 800. godine i još uvek su veoma misteriozne jer se veoma malo zna o njima. Saznanje da su ove ajkule najstarije koje postoje na planeti i da su proživele nekoliko vekova istorije, za istraživače je dovoljan razlog da zaštite ove vrste i nastave njihovo istraživanje.

ISTRAŽIVANJA 400 AJKULE NAUČNICI GODINE GRENLAND ATLANTIK 16. VEK