MOGUĆE JE UČITI I TOKOM SPAVANJA?

Dragi naši knjigoljupci, Red Info Portal vas poziva da zajedno otkrijemo da li je moguće učiti i tokom spavanja. U nauci je poznato da su san i memorija povezani, ali još uvek nije otkriveno kako san organizuje sećanja.

Istraživanja o mogućnosti učenja u snu, (takozvanoj hipnopediji) koja su u prošlosti sprovedena, dala su različite rezultate. Razlike su, kako misle francuski istraživači, nastale zbog toga što su tokom različitih faza sna i moždane aktivnosti različite, a učenje je moguće samo u određenim fazama.

Ovo je pokazala studija koju je sprovela grupa francuskih istraživača sa jednog od Univerziteta u Parizu (École Normale Supérieure, poznatija kao ENS). Rezultati su objavljeni u časopisu „Nature Communications”.

Kako bi potvrdili hipotezu o učenju u određenim fazama sna, autori studije su ispitanike podvrgli testu. Učesnicima eksperimenta su tokom spavanja puštali različite zvukove, a kada su se probudili, tražili su im da prepoznaju te iste zvukove. Rezultati testa su potvrdili da je učenje moguće samo u pojedinim fazama sna.

Naime, san nije konstantan, već se sastoji od više ciklusa, tokom kojih se smenjuju dve faze: REM faza (prema engleskom Rapid Eye Movement), ona koja je propraćena snovima i brzim pokretima očiju, i NREM faza (od engleskog Non-REM), koja se ne povezuje sa brzim pokretima očiju, i koja se sastoji od različitih stadijuma na kojima san postepeno postaje sve dublji.

Istraživanje pokazuje da je moguće učiti u REM fazi, ali i kasnije. Istraživači su mogli da uvide jasnu razliku između blažeg sna NREM faze, tokom kojeg je učenje i dalje moguće, i dubokog sna NREM faze, tokom kojeg je nemoguće učiti.

Postoje brojna istraživanja o učenju tokom sna. Istraživači sa Univerziteta u Ilinoisu tvrde da je naš mozak izuzetno aktivan tokom sna, da može da obrađuje zvukove, pa čak i da uči. U skladu sa tim, drugi istraživači preporučuju da se tokom sna sluša snimak onoga što ste učili tog dana.

U proseku spavamo 200 000 sati tokom života, i san je izuzetno važan za obnovu celokupnog organizma, a naročito moždanih funkcija. Postoje i razne metode spavanja kako bismo efektivnije učili i iskoristili vreme, ali podsetićemo vas da je dobar san najbolji saveznik učenja. Sve rezultate o hipnopediji ipak treba uzeti sa rezervom, jer mnoga istraživanja nisu metodološki ispravna.

SAN MEMORIJA UČENJE REM FAZA