JEZIK KOJI SE NAJVIŠE KORISTI NA ZEMLJI

Koji je najkorišćeniji jezik na svetu? Kineski? Ili možda španski? Nijedan od navedenih! Do tačnog odgovora se dolazi proširenjem naše perspektive i uključivanjem insekata, biljaka, a posebno bakterija i gljiva kojih ima mnogo više nego nas ljudi. Tada ćemo otkriti da postoje načini komunikacije koji ne uključuju samo razmenu reči, nego i molekula, a čini se da se razgovor najčešće vrši razmenom terpena − mirisa.

Terpeni su velika klasa isparljivih organskih jedinjenja koja obično ispuštaju jak miris. Proizvode ih neki insekti i mnoge biljke. Na primer, pronaći ćemo ih u eteričnom ulju i u smoli četinara. Primećeno je da isparljiva organska jedinjenja mogu poslužiti u komunikaciji između biljaka ili između biljaka i insekata, ali se čini da i bakterije i gljive intereaguju razmenom aroma, a posebno terpena.

Ovi zaključci su nedavno objavljeni u radu koji je sprovela grupa holandskih istraživača koja je proučavala interakciju između jedne gljive (Fusarium culmorum) i jedne bakterije (Serratia plymuthica). Analizom molekula i proteina koje je proizvodila bakterija, kao i analizom njene ekspresije gena, istraživači su proučavali koliko je bakterija u stanju da namiriše terpene koje je gljiva ispuštala, kako je to menjalo njeno ponašanje i da li je i ona sama počela da proizvodi terpene.

Ova studija je pokazala privilegovanu ulogu koju molekuli imaju u interakciji različitih organizama koji nastanjuju našu planetu. Ostaje nam da dešifrujemo mehanizme dijaloga: na primer, kako mikroorganizmi percepiraju isparljiva organska jedinjenja, na koji način razumeju znakove, i koji geni se u ovom procesu uključuju. Drugim rečima, gramatika i sintaksa ovog jezika koji se zasniva na terpenima nam je nepoznata, mi znamo samo poneku reč.

INSEKTI BILJKE KOMUNIKACIJA JEZIK Latest news